Welcome to take part of music that is expressed by the Swedish tenor Mats Carlsson

Jul- och Nyårshälsning

Nu börjar 2011 gå mot sitt slut. Jag hoppas att ni alla haft ett bra år, särskilt privat!

En förhoppning är att ni under 2012 går en intressant tid till mötes och att ni finner en bra balans mellan transportsträckorna i livet och specialsträckorna.
Det är under specialsträckan, där fri fart gäller, vi känner lust och spänning! Samtidigt behöver vi tid för återhämtning och bearbetning av alla intryck.

Själv har jag haft ett hektiskt 2011 med nära på 90 konserter och föreställningar. Jag har turligt nog haft en bra mix av olika engagemang, alla på sitt sätt positiva. Att rangordna dessa känns därför meningslöst och oviktigt. Kommunikationen mellan artist och publik är det som driver mig. Jag har dock ingen ambition av att förmedla känslor utan snarare en uppgift att väcka känslor. För mig är det en stor skillnad. Det finns inget som ger mig så mycket energi som att veta att jag kan väcka känslor hos någon annan. Känslorna är individuella och det är mig främmande att försöka bestämma över dessa.

2012 – Några projekt som jag planerar och känner stor lust inför är inspelningen av en ny skiva samt få mer tid över för eget skrivande. Jag undviker att detaljplanera i allt för hög grad.
Fördelen med att inte veta vart man ska är att man inte kan gå åt fel håll. Det är först när man har bestämt vart man är på väg som man kan gå vilse”  (Ernst Billgren).

Året rivstartar med 4 Nyårskonserter tillsammans med Dalasinfoniettan.
Det blir ett varierat program med opera, musikal samt operett a la Wien.

Jag önskar er alla en skön julledighet och ett Gott Nytt År!

2 svar

  1. Birgitta Elmqvist

    Hej Mats!
    Jag har ju haft turen att lyssna till dig flera gånger det gångna året,eftersom du framträtt flera gånger i Eskilstuna och dess närhet.Det har varit fina musikupplevelser. Roligt att du ska spela in en ny skiva, det är nog inte enbart jag som efterfrågat det. ”…mer tid över för eget skrivande” vad månde dölja sig bakom dessa ord undrar jag, spännande…
    Önskar dig en fin jul-nyårshelg och ett behagligt och kreativt 2012.
    Birgitta Elmqvist

    december 21, 2011 kl. 9:05 e m

  2. Hej Birgitta!

    God fortsättning på det nya året! Tack för ditt fina inlägg!
    Ja det börjar bli dags för en ny skiva. Förhoppningsvis kommer jag bestämma innehållet nu under våren. Tanken är också att arbeta med en roman under året. Att beröra genom sång är en sak. Att kunna beröra genom ord känns som ett outforskat område för mig och det gör mig nyfiken. Vi får se om det blir något. Arbetet har i alla fall startat. Jag kanske inser min begränsning…..
    Vänligen

    /Mats

    januari 15, 2012 kl. 2:55 e m

Kommentera

